Mírně pokročilí
zimní semestr 2018/19
1 Hodina
Fotoalbum
Naše fotoalbum digitální fotografie
digivek.zonerama.com
přihlášení na stránkách www.zonerama.com
Sylabus pro třetí semestr obecně
LINIE A KŘIVKY
Velmi častým, elegantním a účinným způsobem jak vést oko diváka záběrem je nějaká linie/křivka na snímku. Může to být silnice, řeka, potok, kláda atp. O tom, že by tato linie neměla nikde opustit okraj snímku ani se ho dotknout.
FORMÁT FOTOGRAFIE
Kompozici také do značné míry určí formát (poměr stran) a výsledná velikost fotografie. Jiná situace nastane, když jste ve volbě formátu zcela svobodní a můžete tedy snímek komponovat a případně ořezávat dle libosti. Mnohem omezenější kompoziční svobodu ale máte, pokud si poměr stran pevně zafixujete například podle poměru stran běžných fotografických papírů.
Domácí úkol
Linie a křivky v dynamickém pojetí, dvě fotografie na Zoneramu.
2 Hodina
Jak fotit květiny
1) Udělejte si čas, květiny neutíkají
Až dorazíte na zahradu, louku nebo do parku, místo nejprve projděte. Nasajte atmosféru a v klidu si rozmyslete, které květiny a jakým způsobem budete fotografovat.
2) Fotografujte během zlaté hodiny
Nejlepší denní dobou pro fotografování květin je brzy ráno nebo navečer, během zlaté hodinky. Zlatá hodina je hodina až dvě po východu, anebo před západem slunce. Brzy ráno a v pozdním odpoledni slunce vytváří příjemné měkké světlo a stíny, které dodají fotografii hloubku.
Světlo má teplejší barvu, takže celá scéna vypadá mnohem lákavěji. Díky tomuto světlu i zdánlivě jednoduchá scéna vypadá zajímavě. V průběhu zlaté hodiny je slunce blízko horizontu. Sluneční paprsky osvítí květinu z boční strany a dodají jí na plasticitě.
3) Nechte kvítky rozzářit v protisvětle
Svítí sluníčko? Vyfoťte květiny v protisvětle. Protisvětlo je světlo objevující
za fotografovaným objektem. Bývá obtížnější na zvládnutí nastavení expozice, ale při správném použití patří k těm nejhezčím. Květiny v protisvětle vypadají jako když září, protože světlo jimi spíš prochází než se odráží. Fotografie v protisvětle pořizujte v době zlaté hodiny.
Domácí úkol větrno
Nové téma je větrno, 3 fotografie prosím na Zoneramu do alba Větrno.
3 Hodina
Podzimní nálada
Při fotografování podzimní nálady doporučuji fotit na delší ohnisko s clonou 5,6 a šasem dopočítaným tak aby expozimetr ukazoval plus 2 EV.
Rovněž foťte v protisvětle tak aby si jednotlivé listy rozzářily.
Větrno
jednak delší čas pro naznačení pohybu
doporučuji použít ND filtr, který Vám prodlouží čas
další možností je pohyb zmrazit pomocí rychlého času
např. listí vyhozené do vzduchu
ohnutý strom při větru
další možností je použít zooming při delším času
Domácí úkol podzimní nálada
Prosím o tři fotografie do alba podzimní nálada.
4 Hodina
Podzimní kontrast
19.10.2018 15:29
Vyfotit podzimní kontrast, malováním světlem.
Nastavit 1/10 na prioritu času ISO 100.
Pomocí metody ZOOMING přiblížit nebo oddálit objekt, lze i kroutit objektivem.
Jak fotit za zhoršených světelných podmínek
Horší světelné podmínky
Čemu říkám „za zhoršených světelných podmínek“? Kromě focení v noci považuji za zhoršené podmínky hned několik situací a to především ty, kde nebývá tolik světla:
v interiérech (takže často koncerty, společenské akce, plesy, apod.),
kolem východu a západu slunce, kdy sluníčko prostě nesvítí tak silně,
v hustých lesích, rozbořených ruinách, jeskyních,
pokud se přižene opravdu černý mrak,
prostě tam, kde je tma,šero nevyhovující světelné podmínky.
5 Hodina
Blesk
Prakticky jsme si ukázali práci s bleskem
nastavení F lock, které nastavíme na pomocné tlačítko
blesk musí být nastaven na TTL měření a fotoaparát single shot
jak nastavit na pomocné tlačítko blokaci blesku
při zaměřování externím bleskem blokujeme záblesk
jak nastavit commander mód na interním blesku
vybrat společnou skupinu a kanál na externím blesku
kam nejlépe externí blesk umístit
Blesk
Možný praktický postup
Zde je tedy praktický postup pro vyvážení světla blesku s trvalým světlem na pozadí:
Vypněte blesk.
Nastavte vhodný expoziční režim pro danou scénu zatím bez blesku. Lze doporučit P,S,A,M (P,Tv,Av,M).
Proveďte několik expozičních zkoušek a nastavte expozici tak, aby pozadí bylo dobře exponované. Na popředí zatím nehleďte. Regulovat expozici trvalým světlem lze v režimech P,S,A (P,Tv,Av) běžnou expoziční kompenzací , v režimu M potom přímým ovládáním ISO, času a clony. Jde-li to, tak preferujte vyšší ISO (do 400-800) a otevřenou clonu. Pokud vám vychází expoziční čas kratší než 1/200 sec, věnujte pozornost odstavci o X-sync limitu níže.
Jste-li s expozicí trvalým světlem na pozadí spokojeni, zapněte blesk. Hodnoty ISO, clony a času se nijak nezmění, jinými slovy pozadí zůstane tak, jak jste to nastavili.
Proveďte zkoušku snímku s bleskem. Vylaďte sílu blesku tak, aby jste byli spokojeni. Nástroj na jeho regulaci je expoziční kompenzace blesku (Flash exposure compensation, FEC, ).
Vypadá to možná složitě, ale po chvíli cviku zjistíte, že je to logické a jde to skoro samo.
6 Hodina
Tmavé fotografie
Nastavujete-li si expozici sami, s příchodem špatných světelných podmínek začnete registrovat tmavé fotografie. Vaše podezření snadno a rychle potvrdí i histogram, který se bude držet své levé strany označující tmavé části ve scéně.
Fotografie se šumem
A tak se stává, že je pro dosažení lepší, správné expozice na fotoaparátu zvyšována citlivost ISO. Ta je pak často zvedána až do krajních hodnot. Jenže se zvyšující se citlivostí ISO se samozřejmě zvyšuje i barevný šum ve fotografii. Jak to pak vypadá se můžete podívat níže.
úkol svíčka v protisvětle
Vyfoťte svíčku v protisvětle za pomocí blesku, jako při narozeninách.
Nastavení nízká clona čas 1/60 a kompenzace blesku -2 EV.
7 Hodina
Portrét s bleskem
režim M změříme exopozici, zapneme blesk a v režimu TTL provedem kompenzaci expozice.
Když je venku světlo, záměrně pozadí podexponujeme.
Kreativní práce blesk v pohybu
nastavýme fotoaparát na 1/6 a při expozici pohneme fotoaparátem a vytvoříme blur efekt.
Problémy blesku
Možná jste si již sami všimli, že s bleskem nelze fotit na velmi krátké časy. Nastavíte na fotoaparátu např. čas 1/500, otevřete blesk a čas se Vám sám nastaví na 1/250 nebo i delší. Můžete točit kolečkem jak chcete, ale na kratší čas už se zkrátka nedostanete. Jedině po zavření blesku. Jenže při jeho otevření se vše opakuje.
Domácí úkol blesk
Dvě fotografie do alba blesk, jednu jsem už přiložil.
8 Hodina
Pokročilé rady
Zásadní ovšem je uvědomit si následující (to je opravdu nesmírně důležité). Jakmile začneme nastavením fotoaparátu fotku záměrně ztmavovat, tak začne na takové fotce být vidět efekt blesku. Takže pokud třeba kompenzujeme do mínusu nebo snížíme citlivost ISO, tak se blesk bude snažit scénu nasvítit víc, aby to "zachránil" a fotka nebyla podexponovaná. A přesně naopak - pokud začneme fotku fotoaparátem zesvětlovat, bude výkon blesku (a tím i jeho efekt na fotce) nižší.
Blesk noční portét
Portrét s bleskem
režim M změříme exopozici, zapneme blesk a v režimu TTL provedem kompenzaci expozice.
Když je venku světlo, záměrně pozadí podexponujeme.
Kreativní práce blesk v pohybu
nastavýme fotoaparát na 1/6 a při expozici pohneme fotoaparátem a vytvoříme blur efekt.
Videonávod na noční portét
9 Hodina
Co je to Camera obscura?
Camera obscura (česky dírková komora) je zařízení, které skrze malou dírku promítá na zatemněnou desku nebo stěnu obraz zvenčí, otočený vzhůru nohama. Tento jev byl pozorován již před naším letopočtem a důkladně popsán byl v jedenáctém století. Od té doby byl využíván pro kresbu obrazů (obkreslením zobrazené reality), pro pozorování slunečních jevů (netřeba se dívat do slunce) a stál také za vznikem fotografie, jak ji známe dnes.
Výběr fotoaparátu, noční foto
Výběr fotoaparátu 2018
Noční fotografie
Modrá hodinka
Portét v přírodě
Test 50 1,8 85/1,2
Megapixel
Jak optimalně nastavit citlivost
Co je citlivost ISO
Citlivost ISO v dobách filmových materiálů značila míru citlivosti filmu na světlo. Čím citlivější byl film na světlo, tím byl označen vyšší hodnotou citlivosti ISO. Tak např. film o citlivosti ISO 800 byl výrazně citlivější na světlo, než film o citlivosti ISO 200.
Podobné je to dnes u digitálních fotoaparátů. Čím vyšší citlivost ISO nastavíme, tím je snímač fotoaparátu citlivější na světlo. Přesněji řečeno, chová se jako by byl citlivější na světlo. Ve skutečnosti je snímač citlivý na světlo stále stejně, jenom se mění způsob, jakým fotoaparát při zpracování snímku naloží se získaným světlem. Při vyšší nastavené citlivosti ISO se světlo získané na snímači vynásobí, a tím se ve výsledku jakoby zvýší citlivost samotného snímače. A z toho vyplývá jeden zásadní problém. S násobením získaného světla se násobí i šum, který při expozici na snímači vzniká. A jelikož je odstup signálu od šumu stále stejný, začne se šum při vyšších citlivostech ISO na fotkách víc projevovat.
10 Hodina
Hyperfokální vzdálenost v praxi
Hloubka ostrosti má vždy určitý rozsah, řekněme třeba od 5 do 20 metrů – tedy v pásmu délky 15m je vše ostré. Ovšem hloubky ostrosti od 5 do 20 metrů dosáhneme pouze v případě, že zaostříme na konkrétní místo scény, tedy opět na určitou vzdálenost, která je vždy větší než počátek rozsahu hloubky ostrosti a zároveň leží spíše v první třetině rozsahu hloubky ostrosti – v našem modelovém příkladu by to mohlo být cca 10 metrů. Tedy pět metrů před a deset metrů za zaostřeným místem bude vše ostré. Chceme-li tedy hloubku ostrosti prodloužit při zachování clony, pak je nejjednodušší posunout místo na které ostříme směrem dál od nás, v tomto případě maximálně o 5 metrů – v takovém případě bude objekt, na který jsme ostřili, ležet na začátku pásma hloubky ostrosti, takže zůstane ostrý a zároveň se nám proostří i pozadí.
Tipy na stativ od Cvrčka
Vychytávka č. 1: Nikdy nepoužívám středový sloupek
Vychytávka č. 2: Vždy vypínám stabilizaci
Vychytávka č. 3: Občas fotím se složenými nožičkami (stativu)
Vychytávka č. 4: Používám samospoušť
Vychytávka č. 5: Pro sypké a mazlavé podloží
Vychytávka č. 6: Když fotím z vody tak stativ nemám nikdy ve vodě
Vychytávka č. 7: Zkouška krutem
Vychytávka č. 8: Zatížení stativu
Vychytávka č.9.: Destička ve tvaru L
Úkol příprava fotografie na přání
Dvě fotografie rozzostřeného pozadí vánočních světýlek.
Rozoastřená pomocí malého zaclonění a delší ohniskové vzdálenosti, ostříme ručně.
Jedna fotografie prskavky přes celý snímek.
11 Hodina
Sníh
Brayn Peterson pomocí blesku
sníh při jasné modré obloze sunny 16
jak zdůraznit padající snih
blesk externí
- 1 1/3 expozice zdůraznění kontrastu
iso 400 clona pro větší hloubku ostrosti 8
čas 125
iso 400 70 mm
clona 8 čas 1/80, 1/125 kompenzace +0,7 EV
je vidět jak padá sníh
při prodloužení času na 1/10 se začne strácet
je potřeba pouliční svítilna aby byl vidět
při cloně 2,4 dostanou ve světle blesku oblý tvar
přicloněním tvar podle lamely clony
vyjádření pohybu sněhu 0,3 sec na pozadí lamp
při 3 sec sníh zcela zmizí
při 1/13 sec zmízí vločky stávají se z nich puntíky
S rostoucí ohniskovou vzdáleností objektivu se zase budou zkracovat časy závěrky dostatečné pro rozmazání padající vločky a zaznamenání dráhy padající vločky.
12 Hodina
Jak fotit ohňostroje
Kompletní postup
fotoaparát upevnit na stativ
vypnout stabilizátor, pokud je jím fotoaparát, nebo objektiv vybaven
použít dálkové ovládání
čas expozice: manuální v režimu Bulb
clona: manuálně cca f8 – f13
ISO: co nejmenší cca ISO 50 – 200
Kompozice
Během samotné expozice, která trvá až několik vteřin, není v hledáčku zrcadlovky nic vidět, protože světlo dopadá rovnou na snímač. Kompozici je tedy nutné promyslet trochu předem a volit spíše širší úhel záběru, aby vrchol ohňostroje neutíkal ze záběru. Navíc dnešní fotoaparáty s vysokým rozlišením umožňují pracovat s ořezem.
Ostření
Posledním zádrhelem při focení ohňostrojů, může být zaostření. Než autofokus zaostří proti tmavé obloze, může být už dávno po všem. Existuje tedy několik způsobů jak si s tím poradit.
přepnout na manuální ostření a zafixovat ostření objektivu na nekonečno. To je ale spíš krajní řešení, protože není 100% jistota že bude zaostřena rovina ohňostroje.
pokud se ohňostroj opakuje je dobré zaostřit na první výbuch, ale nedomáčknout spoušť, lépe řečeno vypnout předtím autofokus a objektiv zůstane zaostřený na správnou vzdálenost.
zaostřit na co nejblíže k místu, odkud je ohňostroj odpalován a pak vypnout automatické ostření. Ohňostroje lítají většinou kolmo vzhůru, takže rovina zaostření je stejná.